JiKa KeJaHaTaN DiBaLaS KeJaHaTan, MaKa iTu aDaLaH DenDaM. JiKa KeBaiKan DiBaLas KeBaiKaN, iTu aDaLaH pErKaRa BiaSa. JiKa KeBaiKaN DiBaLaS KeJaHaTaN, iTu aDaLaH ZaLiM. TaPi JiKa KeJaHaTaN DiBaLaS KeBaiKaN, iTu aDaLah MuLia & TerPuJi....

TIME~

Calendar

ToTaL PaGeviEwS

Tuesday 12 July 2011

PEMUDA YANG BERBAKTI KEPADA IBUNYA

Suatu ketika Nabi Sulaiman pernah memerintahkan jin Ifrit untuk menyelam ke dasar laut. Disana jin Ifrit telah menemui sebuah kubah yang ditatahi dengan permata putih. Kubah itu lalu diangkat ke darat untuk ditunjukkan kepada Sulaiman. Setelah dibuka kubah itu didapati ada seorang pemuda tinggal didalamnya. Kerana terlalu hairan, Sulaiman pun bertanya, “Siapakah engkau ini, dari bangsa jin atau manusia, bagaimana engkau memperoleh karomah seperti ini.”
Pemuda inipun menceritakan, “Dahulu aku ada seorang ibu yang sangat tua lagi lemah sehingga akulah yang menguruskan segala keperluan hariannya. Tangan inilah yang mendukungnya, menyuap makanan ke mulutnya, membasuh pakaiannya, bahkan segala-galanya, sedangkan ibuku selalu mendoakan untukku. Antara doa yang sering diucapkan ialah, “Ya Allah! Murahkanlah rezeki anakku, kurniakanlah dia kebahagiaan dan tempatkanlah dia disuatu tempat yang bukan dibumi atau dilangit.”
Setelah ibunya meninggal sedang ia berjalan ditepi pantai lalu bertemulah dengan kubah ini. Sulaiman bertanya lagi, “Bagaimana kamu makan?” Jawab pemuda, “jika aku lapar, Allah akan menumbuhkan sebuah pohon didalamnya begitu juga bila aku dahaga, maka akan mengalirlah air yang sangat bersih.” Selesai menceritakannya, pemuda itupun berdoa untuk kembali tinggal didalam kubah itu.
Demikianlah ganjaran bagi orang muda yang berjasa terhadap ibunya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...