JiKa KeJaHaTaN DiBaLaS KeJaHaTan, MaKa iTu aDaLaH DenDaM. JiKa KeBaiKan DiBaLas KeBaiKaN, iTu aDaLaH pErKaRa BiaSa. JiKa KeBaiKaN DiBaLaS KeJaHaTaN, iTu aDaLaH ZaLiM. TaPi JiKa KeJaHaTaN DiBaLaS KeBaiKaN, iTu aDaLah MuLia & TerPuJi....

TIME~

Calendar

ToTaL PaGeviEwS

Sunday 11 March 2012

KISAH ORANG MENDAPAT KEAMPUNAN DARI ALLAH DENGAN SEBAB MENJAWAB SERUAN AZAN

dihikayatkan ada seorang perempuan bernama siti zubaidah. siti zubaidah tergolong dalam golongan orang yang suka pada muzik dan juga tergolong dalam golongan orang yang memiliki harta kekayaan.

di sampig itu, dia telah membina satu tempat khusus untuk berehat, tempat minum dan tempat mendengar muzik di mana dia mempunyai beberapa penyanyi yang menjadi penghiburnya tetapi apabila terdengar seruan azan serta merta dia memerintahkan orang-orang yang menghiburnya supaya berhenti sejenak daripada menyanyi ssehinggalah selesai azan. setelah selesai azan, barulah disambung semula nyanyian para penghiburnya. hanya itulah amalan yang sentiasa diamalnya.

apabila dia telah meninggal dunia, maka sesetengah daripada orang-orang banyak melakukan amal soleh melihat di dalam tidurnya (mimpi bertemu siti zubaidah) lalu mereka bertanya kepadanya: "apakah balasan ALLAH terhadapmu? "

jawab siti zubaidah: "dengan berbanyak mengucapkan syukur bahawa ALLAH telah mengampuni kesalahanku."

tanya orang-orang beramal soleh: "ibadah apakah yang menyebabkan engkau mendapatkan keampunan daripada ALLAH? apakah sebab engkau membuat kolam air pada jalan antara makkah dan madinah?"

jawabnya: "tidak, bukan amal ibadah itu yang menyebabkan aku mendapat keampunan dari ALLAH kerana pembuatan kolam air itu bukanlah dari hartaku sendiri tetapi bercampur dengan harta orang lain, maka pahalanya juga dibahagi-bahagikan kepada orang yang menderma."

tanya orang-orang yang beramal soleh: "maka ibadah apakah yang menyebabkan engkau mendapat keampunan daripada ALLAH sedangkan kami ketahui kamu tiada beramal ibadah selain daripada pembuatan kolam air pada jalan makkah dan madinah sahaja."

jawab siti zubaidah: "memang aku tidak banyak beramal ibadah tetapi masa hidupku, aku mempunyai satu majlis yang sunyi sebagai tempat permainan dan hiburan. dari tempat sunyi itu, apabila terdengar seruan azan dari muazzin, maka aku palingkan hatiku dari bermain-main dan bergendang bagi menjawab seruan azan sehinggalah seruan azan selesai. itulah sahaja amalan ibadah yang sentiasa aku jaga setiap kali azan berkumandang. sebagai balasannya, ALLAH mengampuniku atas segala kesalahanku. maka apabila malaikat hendak menyeksaku ALLAH berfirman: "kamu ditahan dari menyeksanya. jikalau tiada keimanan di dalam hatinya dia tidak akan menyebutKU ketika dia dalam keadaan mabuk".

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...