JiKa KeJaHaTaN DiBaLaS KeJaHaTan, MaKa iTu aDaLaH DenDaM. JiKa KeBaiKan DiBaLas KeBaiKaN, iTu aDaLaH pErKaRa BiaSa. JiKa KeBaiKaN DiBaLaS KeJaHaTaN, iTu aDaLaH ZaLiM. TaPi JiKa KeJaHaTaN DiBaLaS KeBaiKaN, iTu aDaLah MuLia & TerPuJi....

TIME~

Calendar

ToTaL PaGeviEwS

Tuesday 22 November 2011

PENGEMIS DAN 3 ORANG ANAK DI UNIVERSITI

Sebelum ini saya selalu mengeluh. Harga minyak naik, barang-barang mahal,duit sekolah anak-anak lagi. Mana nak korek duit. Saya tidak pernah bersyukur dengan apa yang saya ada. Tapi bila saya teringat masih banyak lagi orang yang lebih susah dari saya, saya menjadi insaf. Contohnya pengemis-pengemis yang selalu saya jumpa. Rasanya hidup mereka lagi merana.

Saya teringat pula satu kisah berlaku semasa zaman saya menuntut dahulu. Suatu hari saya sedang keluar selepas habis kuliah. Tiba di satu persimpangan, saya lihat seorang pengemis lelaki tua, dalam lingkungan umur 50-an, sedang duduk meminta sedekah.

Muka pengemis itu berkedut dan berdaki. Rambutnya kusut masai. Perutnya leper. Tangannya terketar-ketar. Selalunya saya hanya memberi wang kepada setiap pengemis yang sering berkeliaran di kawasan itu dan terus berlalu pergi.

Tapi, entah kenapa, hari itu hati saya tergerak untuk menegur pengemis tua tersebut. Mungkin hari itu mood saya tengah baik dan kebetulan saya tiada sebarang urusan penting. Lalu, saya menghampiri pengemis yang berpakaian compang-camping dan badannya yang berbau tengik itu. Saya cuba untuk berbual-bual dengannya.

SAYA : Sudah lama mengemis, pak cik?
PENGEMIS : Ya... lama juga, lebih kurang 18 tahun, nak.
SAYA : Wah, sudah lama juga ya pak cik...sehari biasanya dapat berapa pakcik?
PENGEMIS : Kalau orang rasa kasihan, adalah rezeki pak cik, nak. Biasanya dari pukul 8.00 pagi sampai 8.00 malam, dapatlah RM30 sehari.
SAYA : Banyak juga ya pak cik..
PENGEMIS : Bolehlah nak.. untuk keluarga..anak-anak nak kena bagi makan ( Airmata pengemis itu mula berguguran )

SAYA : Ohhh...pak cik ada keluarga? Dimana mereka sekarang?

PENGEMIS : Isteri pak cik meninggal dunia dah lama ( lama terdiam sambil menyapu airmata ). Anak pak cik semuanya ada tiga orang. Tiga-tiga lelaki. Yang pertama dekat Universiti Teknologi Mara di Serdang tu. Yang kedua dekat Universiti Malaya dan yang ketiga dekat Universiti Kebangsaan Malaysia di Bangi tu.

SAYA : Wah, hebat-hebat anak-anak pak cik ni....boleh tahan juga otak mereka. Walaupun pak cik orang susah, anak-anak semua berjaya.

PENGEMIS : ( Tersenyum ) Biasalah nak.. mereka sendiri yang usaha. Pak cik cuma ajar sikit-sikit aje. Mereka pandai sendiri nak hidup nak oiii.. kalau malas, susahlah..Anak pun pandai, sekolah kat sini ye?

SAYA : ( Membalas senyuman ) ya, pak cik..belajar kat sini juga. Jadi, anak pak cik semua masih belajarlah ye..?

PENGEMIS : eh..tak laa..tiga-tiga anak pakciktu...errrr...semuanya mengemis macam pak cik juga. Diorang kata duduk mengemis dekat universiti tu banyak sikit incomenya. Pasal budak U ni dapat biasiswa, dapat PTPTN. Budak U ni pemurah nak. Lagi-lagi, kalau dekat-dekat nak exam. Selalu bersedekah kat anak-anak pakcik. Setakat dua riga ratus sehari tu biasalah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...